”Jumala” osa 4 / 1

Millainen Jumala on, ja meistäkin pitäisi tulla

 

Hän on hyvä

Hyvyys on synnin ja valheen vastakohta

Aito hyvyys,  Jumalan hyvyys, on aina pahuutta vastaan

Jumalan hyvyydessä on sekä armo että totuus, Joh 1:14

Elämän leivän aineksia ovat siis armo ja totuus. Poista toinen niistä, niin se, mikä on jäljellä, ei enää anna elämä syntisille ihmisille!

Maailmassa on hyvyyden irvikuva, siis niin sanottu suvaitsevaisuus.

Se on irvikuva sen takia, etta se voi hyvinkin hyväksyä pahaa, samalla kun se väittää olevansa hyvä!

Suvaitsevaisuus ei siedä sitä,  että  joku  sanoo,  että  jotkut  asiat ovat syntiä.

 

Meistä pitäisi siis tulla hyviä, – ei suvaitsevaisia, – suvaitsevaisuus sulkee ihmiset pois Jeesuksen verestä, sillä armo tulee ihmiselle tarkoituksettomaksi, jos synnistä ei puhuta.

Meillä on Raamatussa esimerkkejä ihmisistä, jotka yrittivät määritellä  inhimillisen ajattelun avulla hyvän.

Pietari epäonnistui täysin. Hän sai jopa kuulla suoraan Herralta itse, että hänen kotitekoinen käsitys siitä, mikä on hyvä, ole paholaisen inspiroima.Matt 16:21-23

Salomo epäonnistui vielä pahemmin. Hänestä tuli epäjumalain palvelija, kun antoi suvaitsevaisuuden nimessä rakentaa altareita ja temppeliä vaimojensa jumalille.1 Kun 11

Ja myöskin Saul meni tähän ansaan. Hän menetti oikeutensa toimia Israelin kuninkaana, kun kuunteli enemmän kansan inhimillisesti järkeviä taloudellisia ehdotuksia kuin Jumalan käskyä. 1 Saam 11

 

 Hän on laupias

Psalmi 103 puhuu hyvinkin voimakkaasti Herran laupeudesta!

Tämä ei kuitenkaan tarkoittaa, että hän aina antaa meidän kulkea helpointa tietä!

Sen takia joskus voi tuntua siltä, että Herra ei olekaaan niin hyvä ja laupias. Silloin me napisemme ja valitamme. Aivan niinkuin Baruk! Jer 45

Silloin on hyvä muistaa, mitä me saisimme, jos saisimme sen, minkä ansaitsemme!

Herran vastaus Jeremian kirjurille Baruki on myös  Herran vastaus meille kaikille, kun olemme tyytymättömiä osaamme. ”Älä nurise, saat elää”. Sinullahan on paikka taivaassa, et tarvitse mennä helvettiin!

Tämä on Herran laupeus! Jos Hän hoitaisi asiat vain oikeudenmukaisesti,   meille kaikille annettaisiin  menolippu helvettiin.

Saamme siis  parempaa kuin ansaitsemme, jos saamme jotakin tätä menolippua parempaa. Ja niin saammekin!   Sillä Herra on laupias. Ps 103:8

Miten ihminen sitten voi tulla laupiaaksi, niin kuin Herra on laupias?

Luuk 7:47 (36-50) Joka on saanut paljon anteeksi…

Kiitollisuudella on monta hyvää hedelmää – niinkuin kiittämättömyydellä  ja tyytymättömyydellä on monta huonoa…Matt 18:23-35

Ennen vanha sanottiin sellaisista ylioppilaista, jotka olivat nipin napin selviytyneet kokeista, että heidät oli hyväksytty ”ei ilman laupeutta”, tarkoittaen että heidät olisi oikeastaan pitänyt hylätä.

Jos me muistamme että me olemme armosta, ei ansiosta,  hyväksytyt, toisten hyväksyminen tulee aika lailla luonnollisempi!

 

Jumala on armollinen

Herra antaa meille parempaa, kuin me ansaitsemme, niinkuin jo sanottiin Ps 103:8

Armon suurin ja tärkein muoto on anteeksiantaminen. Matt 6:11-12, Matt 18:21-35

Meidänkin tulisi aina ja joka asiassa, antaa kaikille anteeksi  – ja älä unohda oma itseäsi!

Tämä on myöskin voittoase hengellisessä taistelussa. 2 Kor 9:3-6

Herra käytti tätä asetta ristillä. Luuk 23:34

Stefanus käytti sitä kun hänet kivitettiin. Apt 7:60

Paavali selittää miten tämä toimii. Room 12:17-21

Ja meidän tulee toimia sen mukaan! Vain käyttämällä Voittajan aseita voimme pysyä Hänen voittokulkuessaan!

 

Herra on vanhurskas

Ja hän on vanhurskas teoissaan,  ei vain teoriassa!

Jumala vanhurskauttaa meidät,  että me kestäisimme hänen edessänsä.

Hänen vanhurskaus ei muutu miksikään, vaikka sinä välillä lankeat ja teet syntiä.

Kristuksessa voit siis aina tulla vapaasti ja iloisesti Herran valtaistuimen eteen.

Syy miksi Jumala voi vanhurskauttaa on että,  Hän itse on vanhurskas kaikissa teoissaan.

Syy miksi Hän on valmis vanhurskauttamaan on että,  Hän rakastaa

Syy miksi me syntiset voivat tulla osallisiksi Jumalan vanhurskaudesta,  on risti.

Syy miksi tämä myöskin todella voi tapahtua meidän elämässämme on usko, usko jonka Herra antaa evankeliumin kautta. 2 Kor 5:18-21

Usko, se usko josta esimerkiksi Roomalaiskirje puhuu, on elävä ja näkyy uskovan elämässä. Meidät on kutsuttu uskon kuuliaisuuteen, ja Pyhän Hengen lahja ja uudestisyntymisen ihme mahdollistaa elämä tässä kuuliaisuudessa!

Meidät on siis Jumalan lapsina kutsutut toimimaan vanhurskaasti, niin että me eläämme ja toimimme Jumalan kunniaksi! Ef 5:1-8, 1 Piet 1:17-23

Matt 4  voi myös antaa hyviä vihjeitä siitä mistä tässä on kysymys! Kiusauskertomuksessa saamme kuvan siitä, mikä on uskon kuuliaisuuden vastakohta!

Meidän tulee siis elää vanhurskaasti, mutta älä erehdy ajattelemaan että tulet siitä vanhurskaaksi Jumalan edessä!   Sillä  vain  uskosta Jeesukseen tulet  sellaisella tavalla sataprosenttisesti vanhurskaaksi ja puhtaaksi että kelpaat Herran edessä..

Vanhurskas elää siis uskosta. Room 4:3, Hab 2:4

Vanhurskaus elää uskon kuuliaisuudesta. Room 1:5, 16:26

Kun hän niin tekee, elää hän myös, Jumalan armon kasvattama,vanhurskaasti tässä maailmassa. Tiitus 2:11-15

 

 Jumala on myös viisas

Hän on jopa ainut viisas! Room 16:27

Viisauden yksinkertaisin tunnusmerkki on kyky asettaa asioita oikeaan tärkeysjärjestykseen.

Tieto ja äly ei auta, jos ei ole kykyä käyttää niitä oikealla tavalla ja oikeaan tarkoitukseen!

Jumalalla on tätä kykyä, meillä valitettavasti ei aina ole sitä.

Matt 23:16-24 Jeesus kerta toisensa jälkeen selittää kirjanoppineille kuinka heidän prioriteetit ovat olleet nurinpäin – ja toteaa että tämä ei ole viisautta, vaan hulluutta.

Uskonnollisuus ei siis auta sen paremmin kuin äly ja tieto!

Jumala antaa viisautta niille, jotka sitä pyytävät! Jaak 1:5

Voimme siis tulla osallisiksi Jumalan viisaudesta, mikä on ihmeellinen asia!

Älä ole viisas omissa silmissäsi! Ne, jotka kuvittelevat olevansa,  eivät ymmärrä anoa viisautta Herralta ja heidän käy niinkuin  kävi ihmisille, joista kerrotaan Room 1:22:ssa. Lue myös 1 Kor 1:19-31

Ihmisten oma viisaus on hengellisissä asioisssa aina ristiriidassa Jumalan viisauden kanssa, sillä se on syntynyt kapinassa Jumalaa vastaan ja on inspiroitu pimeyden valtakunnasta. Matt 16:21-23

 

 Jumala on uskollinen

Hänen sanaansa ja lupaukseensa voi luottaa.

Jumala on todistanut että, Hän pitää kiinni sanastaan kirjaimellisesti viimeiseen veripisaraan.

1 Moos 3:15, 1 Moos 12:1-3, 2, Kor 1:20, 2 Petr 3:13

Meidänkuin tulisi olla luotettavia, niin että muut voisivat luottaa siihen että me emme laimiinlyö sitä mikä on luvattu,  emmekä  valehtelemalla  yritä päästä helpommalla.

”Teidän puheenne olkoon ”on” tai ”ei”, mitä siihen lisätään on pahasta!” Matt 5:37

 

Publicerad i Suomeksi
5 kommentarer på “”Jumala” osa 4 / 1
  1. Ingmar Rönn skriver:

    Tämä ”osa 4″ jatkuu ensi viikolla, kirjoitus tuli niin pitkäksi että tuntui järkevältä jakaa kahteen osaan.
    Anna mielellään kommenteja!

  2. Ulrik Fagerholm skriver:

    Herran (Jumalan) vanhurskaus ei muutu vaikka me lankeaisimme tai erehtyisimme. Meidät vaan nostetaan uudelleen armoitetun tilaan tai nousemme katumuksen ja parannuksen kautta ”uuteen uskoon”. Se mikä valitettavasti on tapahtunut niin monessa paikassa on että ihminen lankeemuksessaan on muuttanut Jumalan Sanaa ja Vanhurskautta itselleen sopivaksi eikä nöyrry parannukseen vaan opettaa jopa julkisesti PYHÄÄ RAAMATTUA vastaisesti. Raamatun edessaä huomaamme kyllä aikamme ja omakin avuttomuus. Ja rukoilemme armon uskoa ja opettaa oikein. Niin opetamme Raamatunmukaisesti Jumalasta ja ihmisestä tulematta lahkolaisiksi…. Herramme Jeesuksen Armo olkoon katuvaisten syntisten ja kristikunna kannssa. Ulrik Trosten Nils

  3. Aimo Seppänen skriver:

    Jumalan vanhurskaus ei muutu, vaikka me lankeamme, Hän antaa anteeksi, kun me tunnustamme Hänelle rikkomuksemme.
    Kaikki me joskus lankeamme, jopa pahoinkin. Kuiten omakohtaisen kokemuksen kautta olen joutunut jopa itkemään Herran edessä kompastumistani. Sillon ei oikein iloiselta tuntunut. Mutta kun
    sai ottaa vastaan anteeksiantamuksen, silloin tuli ilon kyyneleet
    ja oli niin ihana ja vapautunut olo.

  4. Ulrik Fagerholm skriver:

    Se joka on seurannut mitä allekirj. on netissä kirjoittanut ei varmankaan epäile etten minäkin olisin lankeavainen ja pettynyt kristitty ihminen. En tiedä olenko jotenkin ” turhissa syyllisyydentunnoissa” kun kaikki kirjoitettu sattuu henkilökohtaisesti. Mitä vielä haluaisitte kysyi henki rukoushuoneella, olin jo sanan Jesuksesta omaksunut syämess niin luulin että saarnaajaparka pilkkasi työtöntä raukkaa niin sanoin ”saatana” lihansydämessä ja kuolin siihen paikkaan. Elämä on jatkunut ja turha syyllissytuntokin… Ristiä se on,en tiedä nimitystä raamatun kielin. jumalan terveisin ulrik

  5. Ulrik Fagerholm skriver:

    Nyt kun taas uusi Armon päivää koittaa kiitän Jeesukseni kaikesta mistä aina olen kiittänyt ja että sain armon hiljentymään Raamatuun äärellä ja Löysin Roomalaiskirjeestä kahdeksannesta luvusta selitystä Lohtua ja uskallusta jatkaa matkaa Jeesuksen Nimessä Lohdutettuna. Hän (Jeesus) kantoi verensä lunastukseksemme kaikkein pyhimpään Taivaassa ja sieltä se puhuu ja kuuluukin meidän luonaamme maan päällä. Hvi skulle med klagan och fåfänglig sorg åter vi börja väl dagen? Ei vaan kiitämme Herraa ja kiitäämme uskollisista ja kaikista ihmisistä…AmenJeesuksen Nimeen.